Maandag 20-4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gea Dijk - WaarBenJij.nu Maandag 20-4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gea Dijk - WaarBenJij.nu

Maandag 20-4

Door: Gea

Blijf op de hoogte en volg Gea

21 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Na een goede nachtrust waren we vanmorgen rond 6.00 uur weer uit de veren. Wassen, aankleden en ontbijt, en dat ontbijt natuurlijk buiten op het terras. Harry deed de dagopening met een bijbeltekst uit Filipenzen 2.
Om 7.45uur zaten we in de auto richting Klaske. Harry, Henk en Frans-Hendrik zijn daar vast aan het werk gegaan, maar daarover zometeen meer.
Bert bracht Gea en mij vervolgens naar het kindertehuis Maria Hoeve in Lelydorp. Gea is daar al vaker geweest, en kende daar een aantal kinderen. Mooi om te zien hoe kindertjes dan reageren!
Na een warm welkom door Nesta en John, eerst wat gepraat en natuurlijk even aandacht voor de kinderen. De meesten waren naar school dus het was er nog vrij rustig. Gea had pakken koffie mee en we hadden een stapel lakens voor de kinderbedden. Nesta was er erg blij mee. Ook een stapel Donald Ducks hadden Henk en Gea mee in de koffer. Daar ging Bruce, de kleinzoon van Nesta gelijk mee aan de haal!
Gea en ik hebben vervolgens de buitenkant van de douches in de witte verf gerold. Daar waren we al snel mee klaar. Het ging intussen steeds lekkerder ruiken. Nesta was een rundstoofvleespot en pompoen aan het bereiden. We kregen dit tussen de middag met rijst en zeekraal. Het was erg lekker. Intussen waren de andere kinderen uit school opgehaald door John. Ook zij kregen eten, om de beurt worden ze geroepen naar de keuken om een bord eten te halen.Na de middag moeten de kinderen slapen. Dit doen zij beneden gewoon op de vloer, dit omdat de vloer lekker koel is! De oudere kinderen gaan dan huiswerk maken, dit wordt door Nesta en Nancy(dochter van Nesta) gecontroleerd. Intussen waren de kleintjes weer wakker en zij kruipen erg graag bij je op schoot voor wat aandacht, wat Gea en ik natuurlijk helemaal niet vervelend vonden. Gea en ik hebben Nancy geholpen met de groente schoonmaken voor morgen. Dat is een flinke klus met 28 kinderen in huis. Intussen gingen de kinderen allemaal buiten spelen. We hebben de was opgevouwen die inmiddels buiten was droog gewapperd. Om 17.00 uur werden de kinderen geroepen dat ze moesten gaan baden, want om 18.00 uur moet iedereen schoon in pyama aan tafel zitten. De oudere kinderen baden de jongere kinderen. Om klokslag 18.00 uur gaat de gong en zit iedereen aan tafel. Ben je niet klaar dan heb je een probleem dan gaat het bord je neus voorbij en krijg je geen eten met de andere kinderen aan tafel. Nesta had voor iedereen boterhammen met gebakken ei gemaakt, en voor alle kinderen een beker thee. Net nadat alle borden leeg waren stonden Bert, Harry, Henk en Frans-Hendrik op de stoep om ons op te halen. Zij kregen van Nesta drinken en een lekker stuk cake. En natuurlijk ook even aandacht voor de kinderen. Wij waren natuurlijk heel benieuwd hoe de mannen het vandaag gehad hadden bij Klaske, daarom geef ik nu de beurt aan Bert voor het mannenstukje.
Nou het is mijn beurt. Nadat ik terug kwam bij Klaske waren de mannen al lekker bezig. De oude douche hadden ze inmiddels verwijderd en in de toilet waren de eerste voorbereidingen getroffen voor een afzuiging. ik ben zowat de hele dag rondjes wezen rijden om alle bouwmaterialen en gereedschappen overal vandaan te halen. (natuurlijk is rond rijden in een auto met airco veel beter dan werken in 30 graden)

• 21 April 2015 - 20:24

Danielle:

Hee harde werkers!
    Goed om te lezen dat jullie al zoveel hebben kunnen doen gisteren!
    Er mist alleen (denk ik) een deel van het verslag van Bert. Nou weet ik dat hij nooit zo lang van stof is, helemaal niet via de digitale weg, maar dit is wel heeeeel kort.
    We wachten in spanning af....
    Liefs!