Zondag 19-4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gea Dijk - WaarBenJij.nu Zondag 19-4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gea Dijk - WaarBenJij.nu

Zondag 19-4

Door: Gea

Blijf op de hoogte en volg Gea

20 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Zodan, we zijn weer terug in Paramaribo. Wat een geweldig weekend hebben we gehad. Zaterdag zijn we om kwart over 7 vertrokken naar Atjoni of Atjonie, (beide schrijfwijzen zijn mogelijk) Het is 190 km rijden vanuit Paramaribo. Atjoni ligt bijna helemaal onderaan het Brokkondo stuwmeer. Vandaar moesten we nog een half uur varen in een smalle, open boot. Het was heel erg warm en we baalden een beetje dat de bootsman eerst nog boodschappen en benzine moest halen voordat we weg konden. Deze boten liggen vrij diep in het water en zijn voorzien van een buitenboordmotor. Het rivierengebied waar we door moesten varen ligt vol met grote en kleinere rostblokken. Hier wordt zeer behendig tussendoor en omheen gevaren. Af en toe wordt de motor omhoog gehaald om hem niet kapot te varen. De bootsman zei dan ook: de motor moet niet kapot worden. Bij het eilandje Isadou, onze bestemming, zijn we eerst om het eiland heen gevaren en toen is de boot aangelegd bij een trapopgang het eiland op. De spullen werden uit de boot geladen en naar ons verblijf voor het weekend gebracht. We hadden 2 huisjes en in beide huisjes stonden 4 tweepersoonsbedden. Ze wilden nog een derde huisje in orde gaan maken zodat Bert en Harry, Rieneke en Frans Hendrik, en Henk en Gea in verschillende huisjes konden zitten. We hebben gezegd dat dat niet nodig was en Rieneke en Frans Hendrik en Henk en Gea hebben gezamelijk in een huisje geslapen. In ieder huisje was ook een douche en toilet en wastafel. De watervoorziening komt uit de rivier en het is dus geen drinkwater. Het is wat bruinig water door het organisch afval uit het oerwoud. Uiteraard is er geen warm water maar dat is ook niet nodig. Er was ook en grotere ruimte waar we konden eten. Daar stonden 2 lange tafels met stoelen er omheen, een kast met wat serviesgoed, en tafel langs een muur waar zilverfolie op zat. Hier stond een bak met zoet beleg, sauzen, en boter. er was een gootsteenbak met een koudwaterkraan waar ook de afwas voor ons werd gedaan, gewoon met koud water een zeep. We hoefden niet zelf te koken want de verzorging van de inwendige mens zat bij de prijs inbegrepen. En die verzorging was beregoed. 's Morgens ontbijt met gekookt en gebakken ei, tomaat, kaas, komkommer, wat warme vis en of worst gerechtjes. Twee keer per dag warm eten, superlekker. In de middag hebben we heerlijk aan het water gezeten, de mannen hebben gezwommen (ik; zei de gek, was mijn badkleding vergeten). Na de avondmaaltijd zijn we met de boot de rivier op gegaan om een bezoekje te brengen aan het geboortedorp (Abenaston) van onze bootsman (Abert). Deze is overigens ook eigenaar van het vakantie-eiland Isadou. Toen we in het dorp rondliepen begon het te regenen, jammerrrrr. Overigens was dit een soort van avontuur omdat generator van het dorp stuk was en er dus geen licht was. Helaas bleef het regenen en onweerde het in de verte. We zouden kaaimannen gaan spotten en door de regen hebben we er maar eentje gezien. Het was best spannend om midden in de nacht, in het stikdonker, met regen en onweer in zo'n bootje te zitten, zonder verlichting. Ongeloofelijk dat die bootsman de weg weet in het hartstikke donker. Ook dan moeten al die rotsblokken ontweken worden en die bootsman heeft daar dus geen licht bij nodig. Toen we thuiskwamen kregen we eerst nog kip van de BBQ met aardappelen en groenten en daarna hebben we nog wat gedronken en zijn daarna maar eens langzamerhand de bedden gaan opzoeken. Een heerlijke bijkomstigheid was dat er geen muggen waren. We hebben allemaal goed geslapen en zijn vanochtend vroeg opgestaan. Voor het ontbijt zijn we met zijn allen naar de rivier gegaan en op een grote steen in de rivier gaan zitten. Daar hebben we, na het zingen van het lied: tienduizen redenen, een korte bijbelstudie gedaan en zongen we het dooplied van Henk; Stil, mijn ziel wees stil. Bert heeft toen het verhaal van de doop van de kamerling uit Ethiopie, verteld. Daarna gingen Bert, Harry en Henk het watre in voor de doop van Henk. Het was een mooie en indrukwekkende geneurtenis. Als het goed is staan er nu ook al een paar foto's van de doop en van dit weekend op deze site.
De rest van de dag hebben we gerelaxt. Lekker in en bij het water gezeten, gesprekken gevoerd, heerlijk gegeten, een tukkie gedaan. Om 2 uur moesten we weer de boot in om terug naar Atjoni te gaan. De zon scheen pittig nu en het was heerlijk in de boot. We hebben een fantastisch weekend gehad in een omgeving die je je niet kunt voorstellen als je er niet bent geweest. Ik ben bang dat we jullie, zelfs met foto's erbij niet kunnen vertellen hoe deze ervaring was. Totaal verstoken van luxe en moderne voorzieningen, mar zo geweldig. Overigens was en in de avond van 6 tot 12 stroom en daarna werden er voor alle huisjes olielampen neergezet. Deze werden vanochtendvroeg weer opgehaald.
Terug in Paramaribo zijn FH en Henk bij ons huis gebleven en Bert, Harry, Rieneke en ik wilden nog even geld pinnen en boodschappen halen. Helaas is het pinnen niet gelukt en zijn we maar euro's gaan wisselen voor SRD's. Thuis hebben we een broodje gegeten, wat gedronken en gekletst. Rieneke heeft wat foto's geplaatst en ik heb me weer bezig gehouden met het verslag.
Morgen gaan we aan het werk. De mannen gaan bij Klaske met de klussen aan de gang en Rieneke en ik hebben wat schilderklussen bij Nesta in kinderhuis Mariahoeve op het programma staan. Voor nu is dit het weer even en wens ik jullie alle goeds en Gods zegen voor de nieuwe werkweek. Groet van ons zessen uit het mooie Suriname.

• 20 April 2015 - 07:18

Nel:

Henk gefeliciteerd met je doop. Lijkt me geweldig daar als ik het zo lees. Door je verslag is het net of we er bij zijn. Kijk alweer uit naar deel 3. Succes met de werkzaamheden vandaag !!! X Nel

• 20 April 2015 - 07:35

Peter :

Blessings brother.
    Veel werk en weet,plezier

• 20 April 2015 - 09:02

Corrie:

Mooi om te lezen ,Henk fijn dat je daar op zo,n bijzondere plek ,in een land met zoveel herinneringen voor jullie ,gedoopt bent,nog veel goede dagen met elkaar

• 20 April 2015 - 10:28

Rineke:

Leuk om nu ook foto's te zien!

Pap gefeliciteerd met je doop. Ik vind het jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar zag dat t ook gefilmd is. Dus als jullie thuis zijn gaan we filmavondje plannen

• 20 April 2015 - 10:29

Rineke:

Werkze de komende dagen!
    Liefs Rien
    (Ps: mijn reacties komen er steeds maar voor de helft op, dus vandaar in 2 delen)

• 20 April 2015 - 13:59

Jeroen:

Henk, gefeliciteerd met de doop! Wat hebben jullie al veel gedaan en beleefd zeg. Heel leuk om te lezen allemaal. Kijk al uit naar het volgende verslag. Groetjes allemaal.

• 20 April 2015 - 14:28

Mirjam Romeijn:

Wow mooi verhaal. En gefeliciteerd met je doop Henk!
    Dit lijkt allemaal nog niet op een werk reis trouwens ;-) Maar wel fijn dat jullie het zo te horen naar jullie zin hebben. Nog een fijne tijd en ik kijk uit naar het volgende verhaal!

• 20 April 2015 - 16:12

Lenny:

Hallo daar, Bedankt voor je verslag en Henk gefeliciteerd met je doop, werk se en Liefs van mij

• 20 April 2015 - 16:52

Martijn:

Super vet!!

Jammer dat ik er niet bij ben geweest, dus de rest die daar zit, jullie hebben mij jaloers gemaakt!
    Gaaf pap, dat je je hebt laten dopen! Geniet ervan!

Greetz Tijn & Eileen.

• 20 April 2015 - 17:06

Danielle:

Lieve mensen daar!
    Wauw, wat een mooi weekend hebben jullie gehad daar. Wat een geweldig begin van een ongetwijfeld geweldige reis!! Henk, gefeliciteerd met je doop. Kreeg tranen in mijn ogen bij het zien van de foto's.
    Nu begint het harde werken in de hitte. Heel veel succes met alle klussen die er gedaan moeten worden.
    Petje af voor jullie!!
    Liefs,